środa, 10 sierpnia 2016

Pasja z głową: jak ubrać się na motocykl?

O odpowiedni ubiór na motocykl trzeba dbać nawet latem, a wysokie temperatury nie są wymówką, żeby na przejażdżkę pojechać w koszulce i krótkich spodenkach. W takim stroju nawet najmniejszy wypadek może mieć fatalne skutki. Skóra jest narażona na bezpośredni kontakt z nawierzchnią, co jeśli mamy pecha, może skończyć się złamaniami, starciem skóry, a nawet kości (a to grozi amputacją). 


W trosce o Wasze bezpieczeństwo wraz z moim pomocnikiem przygotowaliśmy mały poradnik, który pomoże Wam czerpać radość z jazdy w bezpieczny sposób. Przeczytajcie jak najlepiej zadbać o bezpieczeństwo na motocyklu.

KASK

To podstawowy element ubioru motocyklowego, niestety w mniejszych miejscowościach często jest bagatelizowany. Jazda bez kasku jest nie tylko nieodpowiedzialna, ale bywa i tragiczna w skutkach.
Kask dobrej jakości to z reguły wydatek powyżej 500 zł. Ważne, aby posiadał homologację (bez niej nie jest dopuszczony do użytku). Dobra ochrony głowy powinna być wykonana z włókien szklanych, węglowych itp. Dużym plusem jest też zapięcie typu Double D-ring. Jest ono nie tylko najwygodniejsze, ale i najbezpieczniejsze.


Model na zdjęciu prezentuje kask typu off-road, który posiada bardzo wydajną wentylację i idealnie spisuje się w upalne dni. Jeśli jednak decydujemy się na taki kask należy też pamiętać o ochronie oczu, czyli o goglach.



KURTKA

Nawet latem należy pamiętać o kurtce motocyklowej. Na zdjęciu prezentujemy kurtkę sportową, wykonaną z tekstyliów, która jest krótsza od kurtki turystycznej, dlatego idealnie nadaje się do jazdy po mieście. Zaletą jest też system wentylacji. Jeśli jednak wybieracie się w dalszą podróż warto założyć wersję turystyczną. Większość kurtek motocyklowych jest wyposażonych w ochraniacze, dlatego tak ważne jest by nosić je nawet latem.


Ochraniacze warto jednak wymienić na lepsze jakościowo, bo te sprzedawane nawet w najdroższych modelach nie zawsze są dobre. Istnieje też możliwość kupienia ochraniaczy, które można ubrać pod kurtkę. Model na zdjęciu prezentuje kamizelkę z ochraniaczami na klatkę piersiową i plecy. To rozwiązanie jest bezpieczniejsze od wbudowanej ochrony. Przy wyborze ochraniaczy warto kupować te z homologacją CE level 2, ponieważ zapewniają wyższą ochronę.



STABILIZATOR KARKU 

Skoro jesteśmy już przy ochronie warto wspomnieć o ochraniaczu karku. Niestety na drogach jest to rzadko spotykany element ubioru motocyklistów. Stosują go głównie osoby jeżdżące na motocrossie i żużlu i innych sportach off-roadowych. Jest to jednak bardzo przydatny ochraniacz, który stabilizuje kark i szyję przy ewentualnym wypadku. Stabilizator nie utrudnia jazdy, jest nieodczuwalny, a daje gwarancję dodatkowego bezpieczeństwa.


SPODNIE 

Idealnym rozwiązaniem do jazdy po mieście są spodnie jeansowe z odczepianymi spodenkami z kevlaru, w których umiejscowione są ochraniacze. Wkładka zapobiega przetarciom i w każdej chwili można ją wypiąć, żeby wyprać spodnie. Są bezpieczne, a po zejściu z motocykla wyglądają jak zwykłe jeansy. Przy zakupie warto zwrócić uwagę na ilość ochraniaczy w spodniach. Niektórzy producenci zapewniają je tylko na kolanach, a dla bezpieczeństwa najlepiej, aby znalazły się też na biodrach i kości ogonowej.



BUTY

Kolejny bardzo ważny element, którego musimy pilnować nawet latem. W butach motocyklowych ważne jest, aby sięgały za kostkę, bo to zapewnia dodatkową ochronę w razie wypadku. Nogi są szczególnie narażone na uszkodzenia, jeśli samochód uderzy w motocyklistę od boku. Buty miejskie często są krótkie, dobrze wentylowane i wygodne po zejściu z maszyny, jednak nie zapewniają tak dobrej ochrony jak buty sportowe, które prezentuje model. Buty sportowe również zapewniają dobrą wentylację, są dłuższe i posiadają dodatkowe wzmocnienia. Ich wadą jest jednak mniej komfortowe poruszanie się po zejściu z motocykla. Z kolei jeśli wybieracie się w trasę warto pomyśleć o butach turystycznych. Taki model z reguły jest wodoodporny i zapewnia ochronę przed wiatrem i zimnem.


RĘKAWICZKI

Mimo upałów nie warto jeździć w materiałowych rękawiczkach (typu offroad itp). W razie wypadku ręce będą narażone na większe rany. Najlepszym rozwiązaniem są rękawiczki ze skóry, bo zapewniają lepszą ochronę. Rękawiczki powinny posiadać też ochraniacze na kostki, palce oraz wewnętrzną część dłoni. Niektóre, wysokie modele posiadają również mostkowanie czwartego i piątego palca. To zapobiega złamaniu małego palca przy ewentualnym wypadku. Ważne, aby rękawiczki były dopasowane, bo to zapewnia precyzję i komfort jazdy.


Jeśli traktujemy motocykle poważnie powinniśmy dbać o odpowiedni ubiór nawet latem. Motocyklistom w szortach mówimy stanowcze: nie.